A boldogság, az önbizalom és magabiztosság a külsőnkön is megmutatkozik. Amikor örömünket mi magunk is már-már határtalannak értékeljük, mintha ez a belső boldogság a külsőnkre is hatással lenne. A környezetünk ilyenkor visszajelzéseket ad nekünk, mint például a “csak úgy ragyogsz a boldogságtól”, vagy a “rád sem lehet ismerni”, “mintha kicseréltek volna” gyakran használt dicséretek. De mit jelent ma boldognak lenni? A Boldogság Világnapja alkalmából ma ennek a kérdésnek jártunk utána.

Mindenben a boldogságot keressük. De mit is jelent ez? Egy végcél lenne, ami egy konstans állapotot feltételez? Ha elérjük a boldogságot, akkor már nem kell többet megküzdenünk nehézségekkel? Talán stresszmentes életet jelent?

Amikor azt mondogatjuk magunknak, hogy “csak boldog akarok lenni” valójában sokszor a pozitív érzelmeket keressük. Ez lehet a flow, a nyugalom, a harmónia állapota. Ezek azonban képlékenyek és hiába tapasztaltuk meg őket, nem állandó vendégeink. Sokan úgy képzelik, hogy a boldogság a hegy csúcsán vár türelmesen, néha útközben megízleljük, de csak akkor jöhet a jól megérdemelt jóllét, ha megmásztuk a hegyet és elértük a tetejét. Feltételekhez kötjük a boldogságot és határidőket adunk neki. Mikor leszek már újra boldog? – Majd akkor, ha: kifizettem a hiteleimet, majd akkor, ha elhagyom a férjemet, majd akkor, ha kilépek az állásomból és folytathatnánk. Mintha egy rajtunk kívülálló dologról beszélnénk, ahol passzívan szemléljük, mi történik velünk és a boldogságunkkal. Tudjuk, hogy a boldogság érzése átmeneti, mégis arra törekszünk, hogy elnyújtsuk ezt a számunkra pozitív állapotot.

Napjainkban egyre elterjedtebb pozitív pszichológia úttörője, Martin Seligman, akinek PERMA-modellje (Positive emotions, Engagement, Relationships, Meaning, Accomplishment) kiválóan definiálja, mitől érezhetjük boldognak magunkat. A modellnek alapja, hogy aki megérti, milyen pillérekből tevődik össze a boldogság, annak nagyobb esélye van arra, hogy el is érje azt.

Nézzük, miből áll a PERMA-modell:

POZITÍV ÉRZÉSEK

Tudatossággal elsajátítható, hogy a pozitív érzéseket tartósan megéljük. A pozitivitás összecseng az optimizmussal, hogy pozitívan tekintünk a jövőbe, megbékéltünk a múltunkkal és elégedettek vagyunk a jelennel. Ez a pozitív szemlélet nem csak segíti akár a társas kapcsolatokat, de új kapukat is megnyit előttünk.

FLOW

A flow, vagy más néven az elmélyülés egy olyan cselekvésbe, ahol kizárjuk a külvilágot és teljesen belefeledkezünk valamibe, ami abszolút feltölti a lelkünket. Ezt kereshetjük a munkában vagy várhatjuk a flowt a hobbinktól is.

POZITÍV KAPCSOLATOK

Társas kapcsolataink, környezetünk reakciói hatással vannak saját belső működésünkre is. Ha pozitív kapcsolatokat építünk magunk körül, akár családtagjainkkal, barátainkkal, munkatársainkkal, az feltölti lelkünket és építi a boldogságunkat.

CÉLOK ÉS AZ ÉRTELEM

Célok nélkül elveszve érezzük magunkat. Ha nem látjuk, mi az életünk értelme, miért érdemes felkelnünk és küzdenünk, az negatívan hat a mindennapi teljesítményünkre, érzéseinkre és rányomja a bélyeget cselekedeteinkre is.

EREDMÉNYESSÉG

Az eredményesség itt a beteljesültség megéléseként van jelen. Dolgozunk egy célért, ami a sajátunk, azaz nem külső nyomás általi és az út végén elégedettséggel tölt el minket a munkánk eredményessége. Biztosan ismered az érzést, amikor nem értették a körülötted lévők, miért olyan fontos neked egy állás, vagy valamilyen esemény, de amikor eredményeket értél el (akár egy diploma vagy állás megszerzésével) boldogság töltött el, mert neked volt fontos, te küzdöttél érte és a gyümölcse beérett a munkádnak.

A PERMA-modell segítségével közelebb kerültünk a boldogság megértéséhez és talán már látod is, hogy melyik területen fogsz változtatni. A legfontosabb, amit jó, ha elfogadunk, hogy a boldogságot nem megvásároljuk, nem örököljük, nem ajándékba kapjuk, hanem mi magunk alakítjuk.